Nézd, mit hozott be a cica! A U2 új lemeze, mint döglött egér a konyha közepén

A bejegyzés címe megtévesztő lehet: nem kritikát szándékozom írni az ír zenekar új albumáról, sőt meg sem fogom hallgatni – ennél kevés biztosabb dolog van rohanó, kizökkent világunkban. Az, hogy én személy szerint mit gondolok a U2 ZENÉJÉRŐL, jelen esetben teljesen irreleváns. Az utóbbi évek (évtizedek) visszajelzéseit követve egyre nyilvánvalóbb, hogy a közönség igen nagy része szintén inkább intézményként, jelenségként ítéli meg a zenekart (elsősorban Bonót, természetesen), melynek üzleti húzásai, politikai, karitatív és egyéb akciói már jócskán háttérbe szorítják az együttes utóbbi 20 évének zenei munkásságát.

A sztorit mára mindenki ismeri: pár napja az Apple bemutatta az iPhone 6-ot, amit promócióként ingyenes, vadonatúj U2 albummal, a Songs Of Innocence-szel  támogatott meg. Az új Apple termékek eleve megosztják a publikumot – a készülékek fogadtatása finoman szólva is ambivalens -, de hogy választásuk a kampányhoz pont az ír zenekarra esett, csak ront a helyzeten. Ha a lehető legobjektívebbek, sőt, legjóindulatúbbak akarunk lenni, akkor is tény: a U2 a világ egyik legmegosztóbb zenekara. Kevés olyan együttes van, amelynek fanatikus rajongótábora mellett fanatikus gyűlölőtábora is van. Erről pedig nem The Edge, vagy az a másik két figura, hanem nagyrészt a zenekar frontembere, Bono Vox tehet.

Az énekes karakterfejlődése némiképp segít megérteni, miért is a heves ellenszenv. A nyolcvanas évek elején Bonót focistafrizurás, lánglelkű ír lázadóként ismerte meg a világ, aki esetlen mozgással és hatalmas pátosszal nyerte meg az erre fogékonyak szívét. Az amerikai sikerek során kovbojjá, a beláthatatlan prérik vándorává transzformálódott, aki továbbra is a világ jobbá tételéért, sőt talán egyenesen megváltásáért fáradozik. A kilencvenes évek fordulóján aztán meglépte karrierje legmerészebb húzását: Brian Eno kreatív felügyeletével megszületett új alteregója, a „Légy”. Ez a dekadens, cinikus karakter uralta az Achtung Baby és Zooropa albumokat – melyek sokak szerint a U2 diszkográfia legjobban sikerült darabjai. És ezután kezdődtek az igazi gondok.

Akos_U2_004.jpg

"Let him who hath understanding reckon the number of the beast"

Adva volt egy énekes, aki volt már ír lázadó, puszták vándora, világ jótevője, és kiábrándult hedonista – hogyan tovább? Bono ahelyett, hogy új imidzset vett volna fel (mondjuk tűzoltó, pincér, ketrecharcos, stb.), megpróbálta szintetizálni a karitatív Messiás és a nagyvilági playboy szerepét. Egyfajta bulizós,  yachtos Big Spender Teréz anya lett, aki ugyanakkor karizmájával és befolyásával bejáratos a legfelsőbb politikai és egyházi körökbe, kinek már megjelenése és pár szava milliók figyelmét fordítja a Világ Égető Gondjaira. A mamutcégekhez és megvetett politikusokhoz dörgölőzés mellett  megalomán turnék, fáradt lemezek és hatalmas ego jellemezte Bonót és zenekarát – a zenekar iránti elkeseredett gyűlölet már-már mozgalommá szerveződött. Az együttes megszellőztetett simlis pénzügyei és adőmanőverei pedig számos hithű rajongót is a U2 ellen fordítottak. Képzeljük el, milyen felháborodást váltana ki, ha Geszti Péterről vagy Czutor Zoltánról kiderülne, az NKA-tól kapott támogatást új mesterműveik megírása helyett kurvákra és kólára költenék – az ír lázadóknak ez természetesen nem pálya. A U2 többmilliárdos bevételtől vonta meg imádott szülőhazáját, azzal hogy Írország helyett (a kedvezőbb feltételek miatt, természetesen) Hollandiában adózott, karitatív akcióikkal elsősorban saját magukat segélyezték, a környezetvédelem ügyét pedig magánrepülők és esztelen gigaturnék helyett a feloszlással tudták volna legjobban támogatni. Emellett pedig ott van Bono feje is, ugye. Erről is kell beszélnünk. Mert az álszentség és a sikkasztás mellett a Bono elleni szenvedélyes gyűlölet egyik gyújtópontja az énekes nyaka felett található. Az a fajta nárcisztikus, önelégült, kicsit kiégett, kicsit ostoba arcberendezés, melyet remekül felerősít a sok ízléstelen, divatjamúlt napszemüveg. Az eddig felsorolt objektív, szikár tényekhez pedig hadd fűzzek egy személyes véleményt: Bonónak egész egyszerűen rémesen tenyérbemászó feje van.

Az Apple tehát bevállalta, hogy az egyik legmegosztóbb zenekarral promótálja új szériáját, amit sem a sajtó, sem a publikum nem fogadott tapsikolva. Az új U2 album létezésének TÉNYE már sokakat felháborított, mások az Apple ítélőképességét kritizálják. A Songs Of Innocence ugyanis minden iTunes könyvtárban ott landolt kéretlenül, túlzás nélkül hatalmas felháborodást keltve ezzel. A reakciók az Apple és a U2 közös ajándékára trending téma lett a Twitteren: van aki szomorúan fogadta, van aki káromkodva, dühösen köszönte meg, volt aki ahhoz hasonlította a felfedezés élményét, mint amikor észrevesszük, hogy a macska döglött egeret hagyott a konyha közepén. (Számos vicces reakciót olvashatunk itt és itt.) Egy-két napon belül pedig már a „hogy szabadítsd meg az iPhone-odat attól a U2 albumtól” jellegű cikkektől hemzsegett az internet, aki még nem törölte ki az albumot az iTunes-ból, az minél hamarabb kattintson ide vagy ide, és kövesse az utasításokat.

Akit pedig az is érdekel, milyen maga az album: ez az eddigi legjobb kritika az új U2 lemezről. (UPDATE: ez a 2009-es lemez, kösz Yclisse)